Przedsiębiorcy chcący rozpocząć prowadzenie działalności w formie spółki mogą wybrać dwa jej rodzaje:
Istnieje ponadto szczególny rodzaj spółki, jaką jest spółka cywilna. Spółka cywilna jest umową zawartą pomiędzy dwoma lub większą liczbą wspólników z których każdy z nich prowadzi działalność gospodarczą i jest wpisany do CEIDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej).
Wspólnicy niektórych spółek osobowych, czyli spółki partnerskiej oraz spółki jawnej jeżeli jej wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne są opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych analogicznie do jednoosobowych działalności gospodarczych. O podatku dochodowym od osób fizycznych możesz poczytać tutaj.
Przychód - to jest wynagrodzenie za świadczone przez spółkę usługi lub sprzedane towary. Jeżeli spółka jest podatnikiem VAT przychód to kwota netto, czyli ta bez podatku VAT.
Koszty uzyskania przychodu - to wydatki jakie ponosi spółka związane z jej działalnością
Dochód - dochód to nic innego jak przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu.
CIT to podatek od dochodów osób prawnych. Zgodnie z obowiązującym prawem osobą prawną są wszystkie spółki kapitałowe oraz spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna a także niektóre spółki jawne (jeżeli jej wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne a spółka nie złoży w terminie stosownego oświadczenia).
Stawki CIT wynoszą:
Z obniżonej, 9% stawki mogą skorzystać:
Jeżeli spółka powstała przez restrukturyzację, np. przekształcenie przedsiębiorstwa osoby fizycznej w sp. z o.o., podział spółek lub inne nie może stosować stawki 9%.
W spółce opodatkowany jest dochód. Dodatkowo w spółkach, które są podatnikami podatku CIT wyróżniamy dwa rodzaje dochodów:
Odrębną formą opodatkowania, która jest możliwa od 1 stycznia 2021 roku, jest ryczałt od dochodów spółek kapitałowych. czyli tzw. CIT estoński. W tym przypadku przedmiotem opodatkowania (dochodem) jest zysk netto, który zostanie przeznaczony przez spółkę na określone cele.
Spółki od swojego dochodu mogą odliczyć między innymi:
Sprawozdanie finansowe jest dokumentem który zawiera podstawowe dane finansowe spółki. Sprawozdanie sporządzamy zawsze na ostatni dzień roku obrotowego, jest to tzw. dzień bilansowy. W większości spółek tym dniem jest 31 grudnia.
Za sporządzenie sprawozdania finansowego są zobowiązani kierownicy jednostki czyli:
Sprawozdanie finansowe sporządzasz po polsku i w walucie polskiej. Składa się z:
Do sprawozdania finansowego trzeba dołączyć:
Spółki które są zarejestrowane w KRS mają 3 miesiące na sporządzenie sprawozdania finansowego od dnia bilansowego. Jeśli rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym, termin na sporządzenie sprawozdania upływa 31 marca.
Następnie sprawozdanie zatwierdzają stosowne organy w firmie np.: walne zgromadzenie wspólników, wszyscy wspólnicy, czy też właściciel jednoosobowej działalności gospodarczej.
Roczne sprawozdanie finansowe powinno zostać zatwierdzone nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia bilansowego, czyli do 30 czerwca, jeżeli rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Sprawozdanie finansowe w postaci elektronicznej podpisuje:
Sprawozdanie finansowe do KRS zgłasza i przesyła w systemie e-KRS, w imieniu jednostki kierownik jednostki w ciągu 15 dni od zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
Rejestr został powołany na podstawie ustawy z dnia 1 marca 2018 roku, która weszła w życie 13 lipca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2018r., poz. 723). Przepisy ustawy stanowią implementację IV dyrektywy AML ( Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849). Zgodnie z nią wszystkie państwa członkowskie UE mają obowiązek utworzenia rejestrów beneficjentów rzeczywistych, które mają zawierać informacje o beneficjentach rzeczywistych spółek prawa handlowego utworzonych w danym kraju.
Każda spółka prawa handlowego, niezależnie ile osób prawnych (tj. innych spółek) ma w strukturze kapitału musi ujawnić dane osób fizycznych, które faktycznie kontrolują dany podmiot.
Obowiązek przekazania informacji do Rejestru dotyczy spółek prawa handlowego, czyli:
Są to tak naprawdę wszystkie spółki, które są zgłoszone do KRS. Obowiązek ten nie dotyczy oddziałów zagranicznych przedsiębiorstw.
Beneficjentem rzeczywistym jest zawsze osoba fizyczna lub kilka osób fizycznych, które sprawują pośrednio lub bezpośrednio kontrolę nad daną spółką. Co istotne beneficjentem rzeczywistym są te osoby, które posiadają realne uprawnienia w zakresie wywierania wpływu na czynności spółki.
W przypadku spółek beneficjentem rzeczywistym jest:
Zgłosić należy dane Spółki, której wpis dotyczy, czyli:
A także dane beneficjentów rzeczywistych, czyli:
Zgłoszenie do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych musi być dokonane przez osobę uprawnioną zgodnie z KRS do reprezentacji Spółki (jeżeli reprezentacja jest kilkuosobowa, tak samo musi zostać podpisane zgłoszenie do CRBR) elektronicznie i podpisane podpisem kwalifikowanym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Zgłoszenia nie można dokonać przez pełnomocnika.
Osoba, która dokonuje zgłoszenia i aktualizacji danych w CRBR ponosi odpowiedzialność za szkody wyrządzone zgłoszeniem nieprawdziwych lub niepełnych danych, a także za niedotrzymanie terminu zgłoszenia. Spółki, które nie dopełnią obowiązków w terminie podlegają karze w wysokości do 1 000 000 złotych.
Nowe spółki muszą dokonać zgłoszenia nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wpisania spółki do KRS.
Wszelkie zmiany danych beneficjentów rzeczywistych powinny być dokonywane w ciągu 7 dni.
Do końca 2023 roku, spółki obowiązuje limit płatności gotówką, który wynosi 15 000 zł. Oznacza to, że każda faktura zapłacona do innego przedsiębiorcy gotówką na kwotę transakcji wyższą niż 15 000,00 zł nie będzie kosztem podatkowym firmy.
Limit ten dotyczy całej transakcji, więc jeśli suma zaliczek lub płatności ratalnych jest wyższa lub równa niż 15 000,00 zł zakup taki powinien zostać zapłacony przelewem.
Od stycznia 2024 roku limit ten będzie wynosił 8 000,00 zł. Dodatkowo od stycznia 2024 roku będzie obowiązywał również limit transakcji gotówkowej pomiędzy kontrahentem a konsumentem (osobą fizyczną, która nie ma działalności gospodarczej), ten limit będzie wynosił 20 000,00 zł.
Biała lista podatników VAT to inaczej Wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT lub Wykaz podatników VAT prowadzony przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS)
Rejestr możecie znaleźć w wyszukiwarce Ministerstwa Finansów.
Rejestr udostępniony przez Ministerstwo Finansów zawiera zestaw informacji na temat firm (zarówno spółek jak i jednoosobowych działalności gospodarczych) w Polsce. Najważniejsze z nich to:
W zasadzie najważniejsza jest ta pierwsza informacja. Jest ona o tyle ważna, że wszystkie płatności powyżej 15 000,00 zł muszą być dokonywane na rachunek bankowy widoczny na białej liście. Jeżeli spółka dokona płatności za fakturę na rachunek bankowy inny niż ten, który widnieje na stronie Ministerstwa Finansów, to faktury tej nie będzie można zaksięgować jako koszt uzyskania przychodu oraz odliczyć od niej podatku VAT. Dlatego też za każdym razem trzeba sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta przed dokonaniem przelewu.
Mechanizm podzielonej płatności polega na zapłacie za fakturę na dwa różne konta bankowe, kwoty netto na rachunek bankowy widniejący na białej liście, a kwoty VAT na specjalny rachunek VAT danego podatnika w tym samym banku. Rachunek ten jest rachunkiem technicznym, do którego podatnik ma ograniczony dostęp. My, jako wykonujący przelew nie musimy znać numeru rachunku VAT, przelew ten jest dokonywany przez nasz bank automatycznie w momencie kiedy wskażemy, że chcemy wykonać przelew z opcją mechanizmu podzielonej płatności.
Mechanizm podzielonej płatności stosuje się wyłącznie do transakcji dokonywanych przelewem w złotych polskich na rzecz innych podatników VAT.
Od 1 listopada 2019 r. MPP jest obowiązkowy dla faktur powyżej 15 000 zł brutto, które dotyczą tzw. towarów i usług wrażliwych określonych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, między innymi:
W przypadku pozostałych transakcji MPP pozostaje dobrowolny, natomiast zapłata mechanizmem podzielonej płatności zwalnia nas z tzw. solidarnej odpowiedzialności za podatek VAT widniejący na fakturze.
Jeżeli spółka jest podatnikiem VAT i nie uzyska zapłaty za fakturę sprzedaży od swojego kontrahenta w ciągu 90 dni od daty zapłaty widniejącej na fakturze lub w umowie może skorzystać z ulgi na złe długi. Ulga na złe długi umożliwia odzyskanie podatku VAT zapłaconego do Urzędu Skarbowego. Oczywiście spółka nie musi tego robić, jako sprzedawca może z tego mechanizmu skorzystaćdobrowolnie.
Jeżeli spółka jest nabywcą i nie zapłaciła faktury zakupu w ciągu90 dni od daty zapłaty widniejącej na fakturze lub w umowie musi nas o tym poinformować, ponieważ mamy obowiązek zastosować ulgę na złe długi to znaczy doliczyć podatek VAT, który był przez spółkę wcześniej odliczony. W przypadku nabywcy zastosowanie ulgi na złe długi jest obowiązkowe a nie dobrowolne.
Podstawowymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT są m.in. dostawy towarów i świadczenie usług uznawane za dokonane w Polsce. W niektórych sytuacjach opodatkowaniu mogą podlegać również nieodpłatne dostawy towarów lub świadczenie usług.
VAT jest podatkiem pośrednim, który płacisz niezależnie od podatku dochodowego.
Opodatkowane VAT są m.in: sprzedaż towarów i usług w Polsce, eksport i import towarów, WNT i WDT.
Główne stawki VAT mające zastosowanie do dostaw lokalnych w Polsce są następujące:
Podatników VAT możemy podzielić na:
Nie wszyscy podatnicy mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w VAT, istnieje szereg czynności, które z podatku VAT nie mogą być zwolnione nawet jeżeli Twoja sprzedaż nie przekracza 200 000 zł, takimi usługami są np.
Podatnicy zarejestrowani do podatku VAT mogą wyróżnić dwa rodzaje podatku VAT:
Podatnicy mogą obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, pod warunkiem, że zakupy te są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT.
Istnieje bezwarunkowe wyłączenie odliczenia VAT od między innymi usług restauracyjnych i noclegowych.
Ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego dotyczą wydatków na zakup (w tym leasing) i eksploatację samochodów osobowych, a także paliwa - zasadniczo możliwe jest odliczenie 50% podatku naliczonego. Możemy odliczyć 100% VAT, ale musimy udowodnić, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych i zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego.
Nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym można przenieść na następne lata lub wystąpić o jej zwrócić. Zwrot, co do zasady dokonywany jest w ciągu 60 dni od daty złożenia deklaracji VAT.
W przypadku braku sprzedaży opodatkowanej podatnik może ubiegać się o zwrot podatku w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji VAT.
Zwrot podatku wypłacany jest na rachunek bankowy wskazany przez spółkę.
Podatnicy VAT sprzedający towary nabywcom w państwach członkowskich UE mogą stosować stawkę 0% VAT i traktować transakcje jako wewnątrzunijną dostawę towarów. Warunkiem zastosowania stawki zerowej jest zgromadzenie dokumentów potwierdzających, że towary zostały wysłane (przez sprzedawcę lub przez nabywcę) do nabywcy w innym państwie członkowskim UE.
Stawka 0% VAT ma również zastosowanie do eksportu towarów, który ma miejsce, gdy towary są wysyłane z Polski poza terytorium UE. Wysyłka może być dokonana przez sprzedawcę (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę (eksport pośredni). Aby zastosować stawkę 0% VAT należy uzyskać dokumenty celne potwierdzające, że towary opuściły terytorium UE.
Polskie regulacje w zakresie świadczenia usług są zgodne z podobnymi regulacjami stosowanymi w innych państwach członkowskich UE.
W przypadku usług świadczonych pomiędzy podatnikami (B2B), którzy mają siedzibę w innych krajach, podstawowym miejscem opodatkowania jest kraj w którym znajduje się siedziba podmiotu nabywającego usługę (oczywiście istnieje bardzo dużo wyjątków od tej reguły). W takim przypadku musimy poinformować nabywcę o tym, że jest to transakcja z tzw. odwrotnym obciążeniem. Informację tę wpisujemy na fakturze i stosujemy stawkę podatkową "np." (oznacza to, że ta transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce).
Inaczej jest w przypadku usług świadczonych przez podatnika na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem (B2C) - w tym przypadku kluczowe jest miejsce prowadzenia działalności gospodarczej przez usługodawcę.
Podatnicy zamierzający dokonywać transakcji wewnątrzwspólnotowych są zobowiązani do zarejestrowania się w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT UE. Po rejestracji otrzymają oni tzw. Numer VAT UE. W tym przypadku krajowy numer identyfikacji podatkowej jest poprzedzony dwuliterowym oznaczeniem państwa członkowskiego UE. W przypadku polskich podatników jest to numer NIP poprzedzony literą PL.